Kárpát-medence útikönyv
Ipari emlékek, építmények > Hidak
Újpesti vasúti híd - Kárpát-medence útikönyv

Újpesti vasúti híd

Újpesti vasúti híd

Megközelítése, fekvése:

Az Északi Összekötő vasúti-hídnak is nevezett híd Óbuda Aquincum városrészét köti össze Újpest déli részével. Buda felől legkönnyebben a Szentendrei útról érhetjük el a Pók utcán befordulva, míg a pesti oldalon a Váci útról közelíthetjük meg.

Újpesti vasúti-híd (Északi Összeköt��)

Története:

A Budapestet Esztergommal összekötő vasútvonal tervezése során, 1892-ben merült fel, hogy a vonalat ne csak a főváros jobb parti, hanem a Duna bal parti részével is összekössék. Ennek oka az volt elsősorban, hogy a vasút ipari szállítmányai nagyobb részt a bal partra irányultak. Ennek érdekében a vasútvonal olasz tulajdonosa, a Fratelli Marsiglia et Cie vállalat Óbuda és Újpest között egyvágányú Duna-híd építését határozta el. A híd kivitelezésére a vállalat az ugyancsak olasz Societa Nazionale delle Ufficine di Savigliane vállalatot bízta meg, amely a tervek elkészülte után, 1894. tavaszán nekikezdett az építkezésnek. Az elkészült hidat 1896. november 3-án adták át.

Újpesti vasúti-híd (Északi Összeköt��)

A híd jelentősége hamar megnőtt, forgalma gyorsan emelkedett, ezért az átadása és a II. világháború közötti időben többször is megerősítésre szorult. A II. világháború során a hidat több légitámadás érte, melynek nyomán az óbudai első medernyílás megroppant, majd a megerősítés, helyreállítás alatt álló hídnyílást 1944 augusztusában újabb légicsapás érte. Ennek eredményeként a szerkezet ezen része a Dunába omlott. A maradék hat medernyílás közül a visszavonuló német csapatok ötöt 1944. december 29-ig több részletben felrobbantottak, egyedül az Óbuda felőli második medernyílás maradt állva.

Újpesti vasúti-híd (Északi Összeköt��)

A háború után a híd helyreállítását a kevésbé sürgős feladatok közé sorolták, több budapesti híd újjáépítése is megelőzte a sorban, de 1953 őszén végül ezt a hidat is elkezdték helyreállítani. Az épen maradt medernyílásból időközben Sió-híd lett Simontornyánál, ez 2001-ig üzemelt.

A felújított hidat 1955. május 21-én adták át a forgalomnak. Az ideiglenes híd immár több, mint 50 éve szolgálja a vasúti forgalmat, jelentős felújítása, átépítése ezekben az években történik.

Az Újpesti vasúti-híd adatai:

Medernyílás: 7 x 92 m
Pályaszélesség: 10 m
Hídhossz: 644 m
Újjáépítésének éve: 1955


Név
E-mail cím
Honlapod címe (ha van)
Hozzászólás
Mennyi három meg három (betűvel)?

Címkék:
eXTReMe Tracker
Belépés
Regisztráció