Kárpát-medence útikönyv
Schmidl-vízesés - Kárpát-medence útikönyv

Schmidl-vízesés

Megközelítése:

A Nagyvárad-Déva közötti útról Vasaskőfalva felé kell befordulni, majd a Boga-telepig autózni (itt több helyen is lehet parkolni). A Boga-telep elejétől kb. 45 perc kényelmes gyalogsétával lehet elérni a vízesést. Elindulunk északi irányba a Boga-patak mentén, de az út hamarosan kelet felé kanyarodik, előttünk a távolban hatalmas sziklafalak tűnnek elő a hegyoldalból.

Boga-telep: út a Schmidl-vízesés felé

Nemsokára egy elágazáshoz érünk, ahol jobbra fordulva átkelünk a patakon, majd az üdülőházakat elhagyva hamarosan egy spontán szeméttelepen kell átszenvednünk magunkat.Frown

Szemétlerakó hely a Boga-telep mellett Egy földcsuszamlás nyomai a Boga-telepnél

A bűzölgő szemétkupacok által okozott undorunkat legyőzve haladunk tovább, jobbról egy földcsuszamlás sebe látható az út melletti hegyoldalban, aztán, szintén jobb oldalról, a Bulbuk-patak ömlik a Bogába. Itt néhány ház elhagyása után jobbról egy út csatlakozik be. Ezen az úton juthatnánk a Háromkirály-vízeséshez, mi azonban megyünk tovább egyenesen. További 5-10 perc után megérkezünk a Scmidl-vízeséshez és az alatta található árvízvédelmi tározóhoz.

A Schmidl-vízesés

A vízesés leírása:

Az Osel-patak a Csonka-kő tövében található vízkitörésnél ered, hogy aztán egy vadregényes, vízesésekkel teli szurdokban folytatva útját végül a Boga-patakba folyjon. Közvetlenül a Bogába érkezése előtt látható legnagyobb vízesése a Schmidl. A vízesés öt szintes, 10 m magas és a Boga-patakon kiépített víztározóba folyik.

Nevét Czárán Gyulától kapta, aki egy XIX. századi híres geológusról keresztelte el.