Kárpát-medence útikönyv
Ipari emlékek, építmények > Völgyhidak, viaduktok
Kőröshegyi viadukt - Kárpát-medence útikönyv

Kőröshegyi viadukt

Kőröshegyi viadukt

Megközelítése:

Az M7-es autópályán Budapest felől Nagykanizsa felé haladva, a Zamárdi utáni emelkedőket elhagyva érkezünk a hídra, melynek közeledtét 110 km/h-s sebességkorlátozás és változtatható kijelzésű táblák jelzik. A híd alatti útra Szántód, vagy Kaposvár felől mehetünk, a völgyhíd Kereki és Kőröshegy között található.

Kőröshegyi völgyhíd

A völgyhídról:

A Zamárdi utáni autópálya szakaszok fejlesztésére már a hetvenes években készítettek terveket, de végül nem jutott pénz ezek megvalósítására. A terveket a kilencvenes években vették elő újra, ekkor több nyomvonalra is készítettek változatokat, a Balatonhoz közel, 5-10 km-re, valamint 15-20km-re megvalósuló pályatervek készültek (ez utóbbi annyira messze lett volna a tótól, hogy több, mint 100 km-t tett volna ki a a balatonparti településekre vezető bekötőutak hossza).

Kőröshegyi völgyhíd

10 év alatt összesen 47 különböző tervváltozat készült, melyek közül a kőröshegyi valamint a balatonföldvári önkormányzat csak egyet, a végül megvalósult völgyhidas megoldást támogatta. Ez a változat már 1996-ban megkapta az építési engedélyt, ami azonban a Bokros-csomag által bevezetett megszorító intézkedéseknek köszönhetően 1998-ban megvalósulás nélkül lejárt.

Kőröshegyi völgyhíd

Végül 2000-ben sikerült megállapodni a két érintett településsel a völgyhidas változatban, 2002-ben megkezdődtek a tárgyalások a Vegyépszer és a Ganz vállalatokkal egy acélszerkezetű híd megépítéséről, ami viszont már akkori árakon is számolva 87 milliárd forintért épülhetett volna meg, ráadásul a korrózió elleni védelem miatt egy ilyen hídra kb. 50-60 év alatt rá kellett volna költeni az építésének a teljes árát, ezért a szakemberek végül a betonszerkezetű megoldás mellett döntöttek.

A kiviteli szerződést 2004. május 7-én írták alá, majd 3 évi építkezés után 2007. augusztus 12-én adták át Magyarország legnagyobb viaduktját a forgalomnak.

A Kőröshegyi völgyhíd építése A Kőröshegyi völgyhíd építése A Kőröshegyi völgyhíd építése

A völgyhíd technikai adatai

Hossza: 1872 méter

Szélessége: 23,8 méter

Legnagyobb magassága: 88 méter

Pilléreinek száma: 16 (17,7 és 79,7 m közötti magassággal)

Forgalmi sávok: 2 x 2 (leállósáv nélkül)

Felszerkezet: egy keresztmetszetű, két cellás, feszített vasbeton trapéz szekrénytartó

Felhasznált beton: kb. 120 000 m3

Felhasznált betonacél: kb. 19 000 tonna


Név
E-mail cím
Honlapod címe (ha van)
Hozzászólás
Mennyi három meg három (betűvel)?

Címkék: Kőröshegyi völgyhíd | Somogy vármegye | Völgyhíd | Viadukt | M7 | Autópálya | Balaton | Kőröshegy | Balatonföldvár | Szántód | Kereki |
eXTReMe Tracker
Belépés
Regisztráció