Kárpát-medence útikönyv
Nyugati Kárpát-medence > Dunántúli-középhegység > Bakonyvidék > Balaton-felvidékKáli-medence - Kárpát-medence útikönyv

Káli-medence

Fekvése:

A Káli-medence a Dunántúl középső részén, a Balaton nyugati medencéjétől északra található.

Bemutatása:

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park egyik legszebb, legváltozatosabb tájegysége a Káli-medence. A medencét szinte minden irányból kisebb-nagyobb hegyek határolják, melyek közül érdemes megemlíteni (a teljesség igénye nélkül) a nyugatra található Tóti-hegyet, az észak felé elterülő Kopasz- és Fekete-hegyet, keletre az egyedülálló Hegyes-tűt, délre pedig a Révfülöp fölé magasodó Fülöp-hegyet, ahonnan csodás kilátás nyílik a Balatonra.

Káli-medence, háttérben az Örsi-hegy

Ha Ábrahámhegyről északra indulunk, egy erdős völgyön áthaladva nemsokára a Káli-medencébe érünk. De még előtte, ha egy kis sétától nem riadunk vissza, érdemes követnünk az Ábrahámhegy településének északi részén a nyugat felé induló piros turista jelzést, amely pár kilométer megtétele után a salföldi pálos kolostor vadregényes romjaihoz vezet minket. A romok megtekintése után a ZÖLD NÉGYZET jelzésen visszaindulva juthatunk Salföldre.

Salföldi pálos kolostorrom

Ha úgy döntünk, nem látogatjuk meg a kolostorromokat, akkor a Káli-medencébe érve hamarosan egy útelágazáshoz érünk, amelyen balra fordulva az egykori Pannon-tenger aljazának maradványaihoz, a salföldi kőtengerhez érkezünk. Tovább haladva észak felé, keresztül haladunk Salföld településén, és eközben megcsodálhatjuk szépen felújított, népies házait. A falu északi részén található, őshonos háziállatokat bemutató major mellett elhaladva lassan feltűnnek jobbról Kékkút házai.

Salföld: Major

A településre érve elhaladunk a műemlék tájház előtt, majd megérkezünk a templomhoz, és az előtte álló világháborús emlékműhöz. Itt találjuk a szőlőhegyre vezető löszös utat is, amelyen ha felmegyünk csodálatos kilátásban részesülhetünk a Káli-medence déli felére. Kékkutat kelet felé elhagyva érkezünk ahhoz a savanyúvíz forráshoz, mely egykor a bizánci Theodora császárné kedvenc italát adta, és melynek elnevezését köszönheti.

Káli-medence: Kőkereszt a Rozskúti-dűlőnél

A forrás után balra egy kőkeresztet látunk, innen a Rozskúti-dűlőúton észak felé menve eljuthatunk Mindszentkálla községbe, vagy a műúton továbbhaladva elérhetjük a Theodora-tanösvényt, amely a Kornyi-tó mellett is elhalad, vagy a műúton bejutunk Kővágóörs településére. Amennyiben a Rozskút-dűlőn indulunk el, akkor az előbb említett Mindszentkálla településére érkezünk. A falu fölé magasodik a Kopasz-hegy, melynek lábánál a törökök által elpusztított Kisfalud község templomának romjai láthatók.

Szentbékkálla: Kőtenger

Mindszentkállát kelet felé elhagyva érdemes balra letérnünk a KÉK turistajelzést követve, amely az egyedülálló Szentbékkállai Kőtengerhez vezet minket. Itt hatalmas sziklákat, sziklapadokat, ingóköveket, szél és vízmarta kőhátakat láthatunk a kövek közül kinőtt bokrok, göcsörtös fák között. Ha kigyönyörködtük magunkat a fantasztikus látványban, továbbmenve megérkezünk Szentbékkálla település hangulatos házai, templomai közé. Aki nem riad vissza egy kis emelkedőtől, annak érdemes felmennie a falutól keletre álló Fekete-hegyre, ahol a több kisebb krátertó mellett i Eötvös-kilátóból csodálatos kilátás nyílik a délre elterülő Káli-medencére: visszatekinthetünk eddigi utunkra, valamint beláthatjuk a most következő kilométereket is. A hegyre a PIROS NÉGYZET turistajelzést követve juthatunk fel. A faluban és környékén felkereshetjük A középkori Velétei püspöki palota valamint a Töttöskáli-templom romjait is.

A falut elhagyva a műút dél felé fordul, majd egy útkereszteződéshez érkezik. Ezen balra, kelet felé fordulva néhány kilométert megtéve érünk az eddigi falvakhoz hasonlóan hangulatos Köveskál településére, amelynek központjából észak felé kell folytatni utunkat, hogy további pár kilométert megtéve a Burnót-patak völgyében megbúvó Árpád-kori településre, Balatonhenyére érkezzünk.

Innen, a falu központjában található első világháborús emlékműtől indulva, a SÁRGA turistajelzést követve keleti, majd déli irányba, Monoszlóra jutunk. A településtől délre található a 337 m magas, látványát tekintve Európában is ritkaságnak számító Hegyestű, amelyre a SÁRGA jelzést követve juthatunk fel (gyalogosan). Ennek tetején a korábbi kőbányászat felfedte nekünk egy egykori vulkán belsejét, a korabeli bánya helyén egy geológiai múzeum és egy tanösvény van (a hegy tetején lévő parkolóba személygépkocsival is fel lehet jutni).

Kővágóörs: Kőtenger

A hegyről leereszkedve, a KÉK turistajelzést követve nyugat felé elhaladunk a Sóstókáli-templom romjai mellett, majd bal oldalon, mielőtt a településre érnénk, feltűnnek a Kővágóörsi-kőtenger kövei is. Kővágóörsről dél felé, a PIROS jelzésen elindulva egyerdei úton kis kitérővel feljutunk a Fülöp-hegyre, ahol a kilátóból gyönyörű kilátásban lehet részünk Révfülöpre, valamint a Balaton teljes nyugati medencéjére.

Amennyiben nem kívánunk a Fülöp-hegyre felgyalogolni, Kővágóörs központjából műúton is eljuthatunk Révfülöpre, illetve az Ecséri-templom romjaihoz, amivel véget ér Káli-medencés kirándulásunk.