Kárpát-medence útikönyv
Ipari emlékek, építmények > Hidak
Margit híd - Kárpát-medence útikönyv

Margit híd

Margit híd

Megközelítése, fekvése:

A budapesti Margit híd a budai Moszkva tér felől érkező Margit körutat köti össze a pesti oldalon a Nyugati tér felé futó Szent István körúttal. A híd középen érinti a Margit-szigetet.

Margit híd - Panorámakép

Története:

A Lánchíd építésekor még nem gondolták, hogy a fővárosnak jó 20 év után már újabb hidakra lesz szüksége, de a kereskedelem olyan ütemben fejlődött, hogy a teherszállítás jelentősen veszélyeztette a híd állagát, a környéken rendszeresek voltak a forgalmi dugók. Az 1870-es évi törvényekben elhatározott két közúti átkelő építését már nem lehetett tovább halogatni, de a Lánchídtársulattal kötött szerződés értelmében a híd egy mérföldes körzetében nem lehetett új átkelőt építeni. Ezért az állam kivásárolta a Lánchíd monopóliumát, amivel elhárult az akadály az újabb hidak építése előtt.

A Margit híd és az Országház látképe a Budai Várból

1871 áprilisában a minisztérium kiírta a pályázatot, amelyen a tervek elkészítésére, illetve a híd megépítésére lehetett jelentkezni. A kiírásban eleve a mai elrendezés szerint, tört vonalban szerepelt a híd megépítése, ami tulajdonképpen három részt tartalmazott, a budai, a pesti és a szigeti hídszárnyat. A pályázatra 46 pályamű érkezett. Először a 12 tagú zsűri (Steindl Imrével és Reitter Ferenccel) kiválasztotta az a 12 tervet, mely minden tekintetben megfelelt a kiírásnak, majd ezt csoportot egy 6-os körre szűkítették, végül kiválasztották a győztest, Ernest Gouin, párizsi mérnök pályázatát.

Mivel az idő sürgetett, a kivitelezést is a Gouin által képviselt francia cégre bízták, így 1872-ben megkezdhették az építkezést a hídfők alapozásával. Az eredeti tervekhez képest sok változás történt, a hidat szélesebbre építették, hogy villamosvonal is elférjen rajta, a margit-szigeti hídágat pedig ekkor még nem építették meg. A híd 1876-ra készült el, átadását április 30-án tartották.

Dísz a Margit híd pillérén Dísz a Margit híd pillérén

A középső pillérnél a Margit-szigetre ágazó hídszárny 1900. augusztus 17-ére készült el.

1935-37-ben a hidat déli irányban kiszélesítették Mihailicz Győző tervei alapján, ekkor került a hídon 1879 óta közlekedő villamos pályája középre.

1944. november 4-én a híd Pest felőli három pillérje a délutáni csúcsforgalom idején felrobbant, sok áldozatot, köztük Kabos Endre olimpiai bajnok vívót, követelve. A robbanás oka valószínűleg az volt, hogy avillamos kerekén lévő áramszedő hozzáért a sín alatt futó alsóvezetékre kötött gyújtózsinórokhoz, ami beindította a német katonák által a híd alá helyezett robbanótölteteket. A budai részeket 1945. január 18-án robbantották fel.

Margit híd Buda felől

A hidat utoljára 1978-ban újították fel, a 2000-es évekre halaszthatatlanná vált az újabb rekonstrukciója. Ezt 2009 augusztusában kezdték el, a tervek szerint a felújítás során visszakerülnek a hidat díszítő szobrok, az eddigi vasbeton pályalemezt strapabíróbb acélra cserélik, a margit-szigeti kanyar ívét levágják, megszüntetik az itteni aluljárót (helyette zebrán lehet majd átkelni), szélesítik a járdát és a forgalmi sávokat, valamint a hidat díszkivilágítással látják el. A felújított hidat várhatóan 2011 első felében adják át.


Név
E-mail cím
Honlapod címe (ha van)
Hozzászólás
Mennyi három meg három (betűvel)?

Címkék: Margit híd | Budapest | Híd | Dunai híd | Duna hidak | Hidak | Panorámakép | Duna |
eXTReMe Tracker
Belépés
Regisztráció